MHD pre Žilinčanov „zadarmo“... hmmm... a to s kým bankujete?

Autor: Matej Madar | 30.9.2014 o 21:20 | (upravené 27.10.2014 o 11:52) Karma článku: 4,88 | Prečítané:  1380x

V poslednom čase sa v Žiline vo veľkom debatuje o návrhu istého kandidáta na primátora, ktorý vyhlásil, že pokiaľ bude zvolený, Žilinčania budú jazdiť v MHD „zadarmo“. Kým jední hovoria, že je to úžasný nápad, iní hovoria o čistom populizme a o nereálnych sľuboch. Dokonca sa do debaty údajne zamiešal aj istý známy žilinský kňaz a vyvolal tak medzi  ľuďmi VEEEĽKÉÉÉ haló. Rozhodol som sa preto, že si na vec spravím vlastný názor. Trošku som sa porozhliadol po internete a takto to dopadlo:

Otázka prvá: Existuje vo svete vôbec niekde MHD „zadarmo“?

Odpoveď: Áno, a predstavte si, že ani nie tak ďaleko. Napríklad v Českom Frýdku –Místku, ale aj v Estónskom Talline, o ktorom sa u nás celkom dosť popísalo. Tých miest je na svete celkom dosť a podrobný prehľad si viete pozrieť na wikipedii.

Otázka druhá: Je to skutočne „zadarmo“?

Odpoveď:  Nooo, tak odpoveď na túto otázku nebude až tak jednoznačná. To, že neplatím za cestovný lístok, ešte totiž neznamená, že tie peniaze nezaplatím niekde inde.

Čísla nepustia a podľa ročných uzávierok mesta Žilina a taktiež dopravného podniku mesta Žilina za rok 2013 to vyzerá nasledujúco:

MHD:

Výnosy spoločnosti        9 262 103 €

Z toho: výnosy tržby z predaja cestovných lístkov           3 566 684 €

                prevádzkový príspevok zriaďovateľa                     3 086 000 € + 1 080 000 €              

 

Náklady spoločnosti       9 624 571 €

Hospodársky výsledok  -362 468 € (tú sekeru tiež niekto musí zaplatiť )

 

Mesto Žilina:

Rozpočtové príjmy         51 720 846,95 €

Rozpočtové výdavky     50 039 748,37 €

Hospodársky výsledok  1 681 098,58 €

 

Celková suma dlhu Mesta Žilina k 31.12.2013

Spolu :                                 37 687 922 €

Z toho: Komerčné úvery :                           20 114 796 €

Návratná finančná pomoc:         17 573 126 €

 

No a teraz si to zhrňme a doplňme. Mesto na chod MHD už vo významnej miere prispieva a to tak, že v roku 2013 vyčlenilo na MHD prostriedky vo výške 4 166 000 € čo je 43,29% z celkových nákladov. Ak by tomu tak nebolo predpokladajme, že cestovné by bolo približne o túto sumu vyššie 5-zástavkový by teda stál cca 0,79 €, základný dvojpásmový cca 0,93 €!

Ak budeme uvažovať o MHD „zadarmo“ a budeme vychádzať z toho ako to vychádza v prípade mesta Frýdek –Místek. Bude to vyzerať asi takto:

Výnosy tržby z predaja cestovných lístkov činili v Žiline 3 566 684 €. V prípade Frýdku Místku vypadol príjem z tržieb v hodnote 80%. V našej MHD by to teda bolo 2 853 347 €, ktoré by muselo dofinancovať mesto.

Ďalej sa museli posilniť spoje. Zvýšenie výkonov predstavovalo v prípade Frýdku- Místku, a to takmer okamžite, 20%. Takže by sme museli o 20% viac platiť za naftu a elektriku, o 20% mať viac šoférov s tým spojené náklady na mzdy, odvody. O 20% by sa zvýšili náklady na opravy a servis.

Tieto náklady teraz podľa uzávierky činia 6 891 371 €. Prišlo by teda k navýšeniu rozpočtu o 1 378 274 €

No a teraz bonbónik: samozrejme by sme museli mať o 20% viac autobusov a trolejbusov. Jeden autobus stojí cca 200 000 € (hovorím o novej Karose, koľko stoja nízkopodlažné autobusy sa mi nepodarilo zistiť ale isto to bude viac), 5 nových trolejbusov sme v roku 2013 kúpili v priemere za cca 400 000 € za kus. Nech som gavalier, dajme tomu, že v priemere by sme nakúpili autobusy a trolejbusy za 300 000 € kus. Museli by sme v krátkom čase nakúpiť 17 nových vozov. To by činilo spolu 5 100 000 €. Predpokladajme, že by sme si ich úverovali  na 4 roky, tak by nás to vyšlo 1 275 000 € ročne bez započítania úrokov! A to som zatvoril všetky oči a samozrejme nehovorím o nejakej ďalšej obnove vozového parku.

Suma sumárum MHD „zadarmo“ by mesto stálo navyše 5 506 621 € ročne bez započítania úrokov na lízing autobusov a trolejbusov. (Odpustite mi prosím jednoduché prepočty, ale myslím, že na základe dostupných údajov, nie som až tak ďaleko od skutočnej pravdy.)

Otázka tretia: Odkiaľ na to vziať?

Odpoveď: Ja osobne neviem, preto aj tá známa veta z reklamy.  Mesto, ktoré je najzadlženejším na Slovensku a jeho dlh bol k 31.12.2013 na úrovni vyše 37 mil. Eur ( V poriadku, beriem - Krasňany sa idú predávať a ak sa nájde láskavý dobrodinec, ktorý to kúpi za 17,5 mil. Eur tak náš dlh bude IBA jemne cez 20 mil.), mesto, ktoré zápasí s mnohými ďalšími problémami v školstve, sociálnej a bytovej politike sa ide púšťať do projektu za 5,5mil. Eur ročne? V poriadku, beriem- mesto hospodárilo s prebytkom 1,5 mil. Eur, ale potom tu ešte stále máme 4 000 000 € ročne(v naturáliach hovorme o 10 až 12 nových autobusoch ročne, ktoré mať nebudeme), ktoré treba niekde získať. Ak sa pýtate ako to spravili iné mestá, kde jazdí MHD „zadarmo“, tak odpoveď je- zvyšovali sa miestne dane a ostatné poplatky, napríklad za parkovanie (Všetci šoféri v Žiline dobre vieme, ako je to už teraz s parkovaním v centre). Pre predstavu- ak by sme šli na to len zvyšovaním daní tak pri 83 855 obyvateľoch Žiliny dôjdeme k číslu 47,7 € na hlavu! Takže, aby priemerná  štvorčlenná rodina mohla jazdiť v MHD „zadarmo“, na daniach bude musieť zaplatiť navyše 190,8 €.

Ak sa ma spýtate či som za MHD „zadarmo“ tak odpoveď je- Áno, samozrejme Som ZA, veď kto by nebol, ale musela by byť skutočne zadarmo (preto tie úvodzovky:-).

Otázka štvrtá: Dá sa to aj inak?

Odpoveď:  Povedzme si otvorene- MHD „zadarmo“ bude vždy niečo stáť. Veď základná logika nepustí: Ak niekde chcem dať, niekde inde na to potrebujem získať. A ako sa hovorí, kde nič nie je, tam ani smrť neberie. Dobrý hospodár by mal hospodáriť tak, aby aj s tým málom čo má, dokázal veľké veci.

Som ZA kvalitnejšiu MHD. Ak bude logickejšia, kvalitnejšia, pohodlnejšia, bezpečnejšia a cesta v nej príjemnejšia tak verím, že aj prepravených cestujúcich bude viac. A práve kvalitnejšej MHD sa chcem venovať v najbližšom príspevku.

Som ZA lepšie sídlisko Hájik, Som ZA lepšiu Žilinu.

Váš Mgr. Matej Madar

FB: https://www.facebook.com/Matej.Madar.Som.ZA

P.S.: Dnes som si prečítal o MHD „zadarmo“ článok v jednom žilinskom týždenníku, no na základe toho čo som si pozeral ako to vyzerá inde na svete, ma ten článok veľmi nepresvedčil. A akosi podvedome veľmi neverím ani spôsobu realizácie, hoci to na prvý pohľad vyzerá sľubne.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?