Jaguar Land Rover, do Nitry nechoď

Autor: Matej Madar | 13.8.2015 o 9:06 | (upravené 13.8.2015 o 9:44) Karma článku: 11,02 | Prečítané:  7272x

Všetko vyzerá byť na najlepšej ceste. Park je pripravený. Logistika otestovaná a bezproblémová. Štátne dotácie odklepnuté. Dodávatelia si už mädlia ruky. Už len aby prišiel...

 ...a nerozhodol sa pre niektorého nášho suseda, alebo nebodaj pre Mexiko. Okolo všetkého toho vládlo hrobové ticho, ktoré bolo iba sporadicky prerušované informáciami, ktoré sa znenazdajky vynorili. No a predvčerom to konečne prišlo. Mimoriadne zasadnutie vlády a tlačovka kde zaznela radostná no krátka správa, že štvrtá automobilka Jaguar Land Rover (JLR) sa rozhodla práve pre naše malé Slovensko. Ak pôjde všetko hladko, a vláda sa dušuje že pôjde, luxusné autá začne chrliť už v roku 2018.

Rovnica o jednej veľkej neznámej

No čo ak je tu jedna veličina, ktorú nemožno ovplyvniť. Čo ak je tu jeden parameter, rozhodujúci parameter, ktorý môže absolútne ovplyvniť fungovanie investora a jeho dodávateľov. Faktor ktorý dokonca ani sám predseda vlády so svojou družinou nevie ovplyvniť. A to môže byť premiérom hocikto- farbu si už vyberte sami... Tou rozhodujúcou veličinou, parametrom, faktorom... sú a budú ĽUDIA- inak povedané aj dostupná pracovná sila, ľudia ochotní pracovať... neznáma veličina, ktorú nevieme ovplyvniť.

Opýtajte sa dnes v ktorejkoľvek firme personalistu či má dostatok (so šťastím kvalifikovanej) pracovnej sily. Dnes Vám 90% personalistov odpovie – Nie. A to hovorím naprieč všetkými odvetviami- stavbári, montážnici, zvárači, sústružníci, vysokozdvižnovozičkári, pekári, mliekari, operátori vo výrobe automobilov a ich súčiastok... Dnes ľudí ochotných pracovať niet (a to vôbec nehovorím o práci za mzdu blízkej minimálke, skôr priemerke a nadpriemerke). A čím ideme viac na západ Slovenska tým je tento problém vypuklejší. Mať tri automobilky v okruhu 100km... nooooo... to chce odvahu.

Čo hovoria štatistiky

Tu môžete vidieť mapku ako v júni vyzerala podľa ÚPSVaR nezamestnanosť na Slovensku:

Je evidentné, že ochota investorov stavať závody na Slovensku končí tam, kde končí diaľnica z Bratislavy.

Ako je na tom s ľuďmi Nitra 

Nitra je spomedzi 79 okresov na 22 mieste s najnižšou evidovanou mierou nezamestnanosti. Konkrétne 8,34%.  Ak by sme si však zobrali na paškál pomyselný trojuholník Bratislava-Trnava-Nitra a ich okolie stačí sa pozrieť na mapku a zistíme, že sa pohybujeme v oblasti okresov s vôbec najnižšou mierou evidovanej nezamestnanosti na Slovensku. Hovoríme teda o 6 možno 7% priemernej evidovanej nezamestnanosti v okolí. Ak si to rozmeníme na drobné: V Nitrianskom kraji bolo v júni 41362 uchádzačov o zamestnanie, z toho si odrátajme nezamestnaných viac ako rok 20994 ľudí- ktorých sa nám na 95% nepodarí zamestnať- prečo to sa dočítate v iných mojich blogoch, ďalej príliš mladých, príliš starých, príliš chorých, príliš „ vyťažených“, príliš nekvalifikovaných, príliš prekvalifikovaných, príliš svetlých, príliš tmavých, príliš neviemakých o ktorých nebude mať zamestnávateľ záujem, resp. ktorí nebudú mať záujem o ponúkanú prácu. Prídeme ledva k 10% pôvodného počtu a teda číslu cca 4000 ľudí ktorých budeme vedieť reálne z kraja zamestnať (P.S.: Tu už rátam, že budeme zvážať autobusmi  ľudí z celého kraja.) A kto robí s ľuďmi vie, že aj to som riadne prestrelil. Požiadavka bude cca 6000 voľných pracovných miest (inak už som počul aj čísla od 3800 do 8000 priamych a u subdodávateľov ďalších 19 000) a ak k tomu prirátame podľa profesie ešte cca 1000 voľných pracovných miest v Nitrianskom kraji zistíme, že nám vo vzduchoprázdne pláva cca 3000 neobsadených miest!  Ako chceme toto riešiť!?

Pracovníkov jednoducho niet...

A: Budeme dovážať Bulharov, Rumunov, Ukrajincov, Srbov, Afgancov, Sýrčanov...? =krátkozraké a dlhodobo neudržateľné riešenie. Navyše vidíte dnešnú fóbiu z imigrantov. A ak ich tu už bude príliš veľa povedzte, prečo by taká firma mala vyrábať práve na Slovensku, keď vidí, že inde vie vyrábať s týmito ľuďmi lacnejšie? Aká je naša šanca udržať investora, ak za toľko rokov tu nevieme vybudovať školy orientujúce sa na automobilový priemysel, ktorých absolventi by sa zapájali aj do projektov s vyššou pridanou hodnotou?

B: Zvýšime platy= ani platy okolo 1000€ v čistom nezabezpečia to, že nájdeme dostatočný počet vyhovujúcich kandidátov, navyše ak sa pracovný trh v oblasti miezd rýchlo prehreje (v krátkom čase sa platy zvýšia rádovo o x desiatok percent) spôsobí to problémy subdodávateľom a aj firmám ktoré pôsobia v iných firmách, ktoré budú musieť umelo preplácať svojich zamestnancov aby ostali pracovať práve u nich. Takéto firmy si časom prehodnotia náklady a je veľmi možné, že v konečnom dôsledku stratíme stredné a menšie firmy, ktoré buď ukončia svoje podnikanie, alebo premiestnia svoju výrobu k našim lacnejším susedom, alebo ďalej do zahraničia, len aby ostali konkurencieschopní.

C: Budeme motivovať našich občanov z hladových dolín aby sa sťahovali za prácou = Slováci sú na tom veľmi zle čo sa týka migrácie za prácou. To čo ponúkajú zákony sú smiešne čiastky na to aby niečo také mohlo byť pre človeka zaujímavé. Namiesto toho aby sme dotovali ubytovne, kde príde človek, aby býval na izbe s cudzím človekom a robil mimo domova, kde je sám a čoskoro tu skončí , potrebujeme človeku podať pomocnú ruku, aby si vedel vybudovať nový domov s ľuďmi, ktorých miluje a mal chuť tu žiť a pracovať celý život. Chcelo by to nielen príspevky na ubytovanie, ale predovšetkým osvetu. Ďalej mať vyslovene pracovníkov, ktorí pomôžu zamestnancovi s prenájmom- kúpením si nového bytu pre svoju rodinu, pomôcť predať im staré bývanie. Poradiť im ako nestratiť sociálne kontakty. Toto je však hudba ďalekej budúcnosti.

D: Nooo... myslím že možnosť D ako riešiť vzniknutú situáciu neexistuje, iba ak... iba ak by sa podarilo JLR alokovať podstatne ďalej na juhovýchod až východ (ospravedlňujem sa všetkým Nitranom a aj za názov tohto blogu) - samozrejme tým by si pohoršila logistika, čo by však viedlo k otváraniu nových pobočiek dodávateľov v okolí JLR, k rozvoju ďalších regiónov, ktoré sú dnes hladovými dolinami bez práce... to však už asi nepôjde.

Áno, investícia JLR je pre Slovensko dobrá a prinesie veľa dobrého. Sám som veľmi rád, že sa rozhodli práve pre Slovensko. Zároveň sa však ako personalista bojím, pretože povedzme si pravdu- aj tá najlepšia firma, vyrábajúca najlepšie veci, na najlepších strojoch je bez zamestnancov – ľudí ktorí jej dávajú dušu, prázdnou budovou bez života a budúcnosti. A aj keď je nezamestnanosť na papieri vysoká, v skutočnosti je reálnych uchádzačov ochotných pracovať len veľmi, veľmi málo.

Na záver

Veľa krát nás porovnávajú s kedysi vyspelým americkým automobilovým Detroitom- čo sa na "aglomeráciu" Bratislava- Trnava- Nitra aj celkom hodí. Len dúfajme, že tak isto raz aj nestroskotáme a že investícia JLR nebude pre nás napokon danajským darom.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?